click! click!

Saturday, August 03, 2013

BABY KURANG GERAK..APA NAK BUAT??

ASSALAMMUALAIKUM


This week masuk minggu ketiga kita semua berpuasa. Tapi, aku hanya dapat berpuasa sampai minggu kedua je.. Sedih kan.. Tapi, demi baby ku yang tercinta..aku sanggup ganti brape hari pun.

Sebabnya, kalau time aku puasa..baby aku jadi kurang gerak pulak. Biasanya untuk dapatkan 10 kali pergerakan dari kul 8pagi tu..dalam pukul 3-4 petang dah cukup dah. Tu pun kalau aku tak tidur tengahari lah. Kadang2 kalau aku tidur lepas sahur tu..lajak sampai kul 10...pergerakan ke 10 dapatlah dalam pukul 5-6 petang camtu. 

Tapi, masa dalam 20-23 haribulan tu..aku rase baby memang kurang sangat2 pergerakannya. Nak dapat 10 gerakan...lepas berbuka baru genap.Yelah, kan kena dapat 10 kali pergerakan dalam masa 12 jam.. Aku pun tanyelah mama n member2 aku yang dah ade anak.. diorang kata, kalau perut dah besar sikit memang susah nak rasa pergerakan baby. Lepas tu, kalau kita banyak sangat buat kerja..kadang2 memang tak rasa sangat.

Memang aku busy pun bulan puasa ni..Sebab mama kan berniaga. So, aku tolong dia prepare makanan kat umah n tolong jual gak kat warung.. Aku pun wat derk jelah.

Aku cakaplah pada Cik Abang.. dia kata tengok lagi sehari macamana.. Ok lah..Tapi bila dah 2-3 ari macam tu..sape yang tak risau, kan? Anak sulung weyh..kenalah extra care sikit. Lagipun aku ade diabetic..takut gak kalau ape2 berlaku. 

So, malam 23 haribulan tu..Cik Abang balik kerja, aku ajak dia pegi hospital sebab baby ngam2 je dapat gerakan ke 10 masa pukul 8pm. Tapi Cik Abang macam tak larat..penat. Dia ajak pegi esok paginya.

Esok tu (24 july), aku ngan Cik Abang pun gi hospital. Mula2 doktor buat normal scan. Check kedudukan baby..check perkembangan baby..check jantung, air mentuban..semua lah yang guna normal 2D scan tu.

Alhamdulillah..semua dalam keadaan normal. Pastu, doktor suh gi labour room.. Tapi bukan nak suh bersalin.. wat CTG scan pulak. Nak check jantung baby. Proses tu amik masa dalam 20 minit hingga setengah jam katanya. Tapi, since keadaan jantung baby aku ok..20 minit je. Ade orang sampai kena warded kalau jantung baby dia tak normal.

sibuk duk tengok mesin tu..padahal tak paham pun ape yang keluar depan tu..

ni mesinnya..ade wayar yang dia pasang kat perot..then dia monitor kat sini.. dengar bunyi jantung baby dupdap...dupdap...kuat tau bunyinya..

mase ni dah kurang risau sikit sebab nurse yang tolong monitor tu kata graf jantung baby ok..


Bila tengok graf tu, jantung baby aku ok..dan aku memang takde contraction masa tu. Lupe nak bagtau, mesin tu boleh detect contraction gak. Doktor cuma cakap baby aku memang suka tidur. Macam mamanya kot..dalam hati aku. Doktor advise aku supaya aku tak payah puasa dulu..tengok macamana perkembangan baby. 

Sebab kata doktor, kadang2 bila mak baby ade diabetic...maknya berpuasa..nanti baby boleh jadi hypo. So, selalunya doktor tak advise utk org preggy yang ade diabetic untuk berpuasa. Takut2 akan mendatangkan komplikasi pada baby.

Aku dengar nasihat doktor jelah sebab aku risaukan baby aku kan. Follow up balik 31st haritu...Alhamdulillah..baby dah ok. Sekarang ni, pukul 4 camtu dah genap 10 gerakan..kalau aku tak tidur tengahari la.. hehehehe.

Tapi ape yang wat aku risau pulak, doktor cakap maybe aku kena bersalin awal seminggu dari due date aku. Next appoinment aku 14 haribulan..ngam2 seminggu awal dari due date. Doktor suruh aku bersedia, sebab nanti dia terus wat check-up samada dah ada bukaan ke belum. Kalau takde, kena induce. Alamak, macamana ni?? kalau induce tu...30% lagi sakit dari sakit nak bersalin biasa tu tau tak?! 

Nervous akak ni ha.. Dahla tu, doktor cuti raya dari 7-11 haribulan..12hb baru dia naik kerja. Cik Abang pulak balik Terengganu dari 10-12hb.. Tau tak, aku berdoa je yang aku sakit secara normal nak bersalin 13hb je..tak nak lebih..taknak kurang..boleh gitu?? Setiap hari aku berdoa camtu. 

Yelah, aku kalau boleh tak nak kena induce..nak sakit secara normal.. pastu, mestilah aku nak Cik Abang ade mase aku nak beranak tu..Huhuhuhuhu... dan yang penting, aku nak Doktor Rohaini yang sambut anak aku..taknak doktor lain weyh!! 

Tapi dah kalau tertulis kena induce or Cik Abang takde masa aku bersalin..aku redha je..yang Penting nak Doktor Rohaini jugak. Taknak doktor lelaki!!

So kesimpulannya kat sini, penting tau kira gerak baby tu. Lagi-lagi untuk mak-mak yang berisiko tunggi.

Bila korang perasan je baby kurang gerak, CEPAT-CEPAT PERGI HOSPITAL, OKAY!

No comments:

Post a Comment