click! click!

Saturday, November 23, 2013

DAH 3 BULAN..

       ASSALAMMUALAIKUM

Dah laaaaama sangat tak update blog memandangkan internet sangat tak memberansangkan. Ni pun guna fon je. Tak tau ape hasilnya..

Alhamdulillah..12/8/2013 bersamaan 5 Syawal 1434H aku dah selamat melahirkan baby boy di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu. Memang tak expect pun nak deliver baby kat sana. Tapi, disebabkan hal kecemasan..sarat2 pun aku balik kampung Cik Abang. Bukan niat nak beraya kat sana..tp sebab bapa mertua masuk ICU masa tu. Tawakkal je..aku ikut Cik Abang balik kampung. Mase tu lagi 2 hari nak raye. Tapi aku memang dah prepare semua brg baby. Yelah, dah menunggu masa je kan.. baik aku standby.

Tapi, kita hnya mampu merancang..Allah lebih sayangkan bapa mertua aku. Arwah pergi lepas Asar pada 1 Syawal tu.. lebih memilukan..pemergian arwah disertai dgn isterinya yang tercinta..iaitu ibu mertua aku selang sejam kemudian. Mungkin dah ramai yang tau pasal cerita ni memandangkan ade gak kluar paper tentang kisah 'kasih sehidup semati' ni. Apepun, aku mendoakan agar roh mereka dicucuri rahmat oleh Allah..dan semoga mereka juga bersama di Jannah..

Pengalaman bersalin..memang agak dramatik kalau nak dikongsikan. Bila aku ingat-ingat balik..macam kelakar pun ada. Maklumlah, orang pertama kali melahirkan.. mestilah bodo-bodo je kan. Nak teran camne..tak pandai. Nak curik napas camne..tak pandai. Serba serbi tak pandai lah. Stress dibuatnya..sbab baby dah nampak kepala..yang aku ni, tak reti2 nak teran. Apelagi..kena zass la! Tapi, rasenya, sakit time jahit tu lagi sakit dari beranak. Betul orang kata, Allah memang bagi lupa sakit nak bersalin tu macamane..sebab aku memang tak berapa nak ingat rase sakit tu.. tapi kalo ditanya sakit jahit tu..memang fresh dlm ingatan aku nih! Eh..tapi mase sehari sebelum raye haji aritu aku kena gastrik teruk..rase tu macam ade rase sakit nak beranak kot!. Bergulung2 dlm perut ni. Serius! Sape yg penah kena..memang tau la..

Apepun, thanks to doktor2 n nurse2 kat HSNZ sebab berjaya menyambut baby aku walaupun ade sedikit komplikasi lepas baby aku dilahirkan.. dorang manage dengan baik. Yelah, kate tak pandai teran kan.. dah baby aku tu kluar2 tak menangis ko.. da tepuk2 pun tak menangis gak. Mak nya ni yang menangis tengok doktor kelam kabut nak recover baby aku. Alhamdulillah..lbh kurang 7 ke 8 minit pastu baby aku menangis. Mase dorang tengah duk recover baby aku tu.. aku memang rase bersalah sangat..sebab aku tak pandai nak teran..lambat teran.. dah baby aku jadi gitu.. kira hampir lemas la..kan. aku tengok Cik Abang menangis sebelah aku..lagi lah aku serba salah. Tapi Alhamdulillah.. tak lama pas tu aku dengar bby menangis..aku siap tnya ngan nurse kat situ..tu baby aku ke bukan. Lepas dah ok..baru dorang bawak baby..letak atas dada aku..n mase tu aku bersyukur sangat. Tapi, baby aku lum stabil..dia kena duk wad. Sehari je pun. Aku plak bleeding teruk.. kena tahan dlm labour room tu smpai malam. Eh, lupe nk bgtau..aku lahirkan baby tu kul 3.12pm ... jahit luka smpai kul 7pm.. then dorang tahan aku sbb nk pantau kan..sampai kul 10 mlm. Baru dorang hntar aku g wad biase. Ape? Kenapa jahit lama sangat?? Kata kena zass kan.. pastu aku bleeding teruk. So, doktor tu tak dapat nak tengok kawasan yg nak jahit tu betul2.. pas da siap kononnya.. eh, bole plak salah jahit.. bukak balik. Sakit tu jangan cakap la.. tadi dah kate kan..sakit kena jahit lagi teruk dari sakit bersalin tuh! Sebab dia tak bius pun. Ade laaa..bius mse mula2 dia nak jahit tu.. tahan gak la dalam 20minit pertama.. pastu...ko tahan la sakit sendiri. Nak tido?! Jangan harap. Memang bole rase dia masuk jarum..tarik benang semua tu. Eh?! Yg mummy to be tu..jangan la takut.. benda tu semua aku rase mungkin dah bahagian aku kan.. maybe korang kena jahit sikit je..tak rase pun kot. Sebab memang dorang ade bius..cuma disebabkan luka aku panjang.. so, belum habis jahit lagi..bius da habis. Tapi kalo kat private, bole je nak tambah bius tu. Kan aku ade kate doc tu bukak balik jahitan tu kan.. yg tu..lagi double triple sakit bila dia jahit semula. ALLAH je yang tau lah. Tapi meh aku bgtau..aku ni memang jenis tak tahan sakit sangat.. tu yang rase teruk kot. Orang lain..aku tak tau lah.

Bila jahit bahagian luka luar..barulah doc tu bius semula. Ha, yg ni doc lain plak yg jahit. Doc pelatih kot. Tapi, mase ni barulah aku leh lelap jap. Siap semua..tu aku tengok jam kul 7 lebih pas dia gerak aku sebab nak wat VE semula..nak check la jahitan yg dia wat tu ok ke tak ke ape la.. pastu tu la, nurse suh tunggu situ..dorang nak monitor aku.. sampai kul 10 baru kuar.. sejuk jangan cakap laa.. lapar lagi 1 hal. Takde plak dia bagi aku minum air milo ke ape. Aku mintak baru bagi air masak. Jadi lah..wat hilang dahaga.

Aku duk wad sehari je pun.. baby pun sama. Satu hal lagi.. mase tu..baby taknak breastfeed. Balik rumah...try..sama gak. Terpaksa lah bagi botol. Hari2 try bg direct feeding..tak membuahkan hasil pun sebab nipple aku pendek. Baby plak bukak mulut..alahai..kecik je. Sudahnya sampai skarang ni..dah 3 bulan ni..dia minum susu botol aka susu formula. Mula2, aku pump..keluar gak susu..bagi baby thru botol la. Tapi lama2 susu kering.. sampai skarang. Kesian kan baby aku. Sekarang ni dalam usaha nak relactating.. nk try pump semula. Cuma kena invest skit la..beli pump yg brand bagus skit. Pump yg aku ade ni..tak brape elok kot. Sebab bila aku pakai, nipple aku sakit. N dia takde ritma macam baby nye hisapan pun. Kureng sikit laa..

Ok la.. penat dah type.. ni guna fon ni.. penat wooo... meh aku share gambar baby sikit..ni upload guna fon..tak tau bleh ke taK..n tak tau camne hasilnya. Takleh letak caption n takleh nak rotate. :(

Nama baby aKu... Che Wan Arfan Faiq bin Che Wan Azam..

No comments:

Post a Comment