click! click!

Thursday, January 10, 2013

BERSYUKUR DENGAN REZEKI KURNIAAN ALLAH...

-ASSALAMMUALAIKUM-


Harini nak muhasabah diri sikit ye..frens..


Sebelum kahwin dengan Cik Abang, dia memang ada bagi aku masa untuk berfikir samada nak terus bekerja or berhenti. Aku cakap kat dia, selagi takde anak..aku nak kerja. Dia setuju dalam terpaksa. Sebab dia memang tak suka kalau aku kerja. Banyak alasannya yang tak perlu aku bagitau. Memang betul kata Cik Abang..rezeki tu ada kat mana2 je..samada aku bekerja atau tak..

Sekarang ni aku sangat sangat bersyukur dengan rezeki yang melimpah ruah yang dikurniakan oleh Allah. Bukan apa, thinking back about my life 6 months ago..memang payah. first skali, income untuk diri sendiri dah takde. Bayangkan..aku dah kerja since aku habis skolah lagi. Ade duit sendiri..boleh beli barang yang aku nak sesuka hati aku..selagi tak membazir..bagi mama sikit..orang kata..walaupun tak banyak, kalau kita ikhlas bagi hasil penat lelah kita kat emak kita..berkat rezekinya..yang penting, keja HALAL la.. kalo wat keja kotor pun tak berkat gak..dan boleh tlong settle ape yang patut untuk meringankan beban Cik Abang..settle bil internet aku je pun..

Pastu, masa tu jugak Cik Abang punya keja tak brape stabil sebab project dah habis.. Mengaruk jugak aku mase tu. Yelah, aku dah berenti keja..tetiba dia dah abis contract.. Pastu, dia tinggalkan aku plak gi Sarawak..sebab project baru start kat sana.. Memang pedih... Bayangkan..aku beraya tanpa Cik Abang di sisi.. sedih kot.. huhuhu.. -dah tak payah nak emo sangat..

ni mase raye tu..aku raye dengan papa aku n maklong aku.. this year turn raye ngn papa.
nasib baik ade adek2 aku wat penghibur hati dikala sunyi.. :)


Aku ada jugak try cari keja lain..nak tukar angin lah kononnya. tapi kerja tu lagi tak sesuai dengan aku. Akhirnya aku akur dengan kehendak Cik Abang..aku risau jugak..yelah, kerja Cik Abang yang tak menentu tu..boleh ke kami survive??

Alhamdulillah..Allah permudahkan semuanya.. Betul kata orang, yang patah tumbuh..yang hilang berganti.. semua yang berlaku ada hikmahya. Allah ambil nikmat kita yang satu untuk bagi kita peluang merasa nikmat yang lain pula.


Mula-mula aku memang bosan sangat2. Yelah, nak shopping pun kena mintak duit suami..nak beli itu ini, takut tak dapat. Tapi sekarang baru aku sedar kebaikan jadi surirumah ni. Dan aku bernasib baik tak dapat suami yang kedekut taik hidung masin.. tu yang aku suke tu.. hehehe.. apepun, jangan amalkan pembaziran ye..-pesanan penaja

Ade dikalangan kengkawan aku tanye..duk umah je..dapat ape?? Macam macam aku dapat..yang paling best skali... Dapat PAHALA. Mungkin orang tak sedar, bila kita jadi suri-rumahtangga sepenuh masa ni banyak pahala yang kita dapat. Memang lah best duk umah je..tak keja, takde anak..dok melayan Korean movie..best sangat. Tapi yang paling best ialah bila kita sentiasa ada time suami kita balik dari kerja. Sambut suami yang penat bushuk masham tu..sediakan air minuman dia..masak sedap2 untuk dia (sedap ke??)..semua tu pahala.

Bila aku cakap macam ni..mesti orang cakap aku ni macam yeye je,kan? Mase Cik Abang terangkan kat aku kenapa dia tak bagi aku keja..aku pun agak tak setuju. Sedih pun ada.. Yelah, nak tinggalkan dunia pekerjaan..dunia kawan2..dunia hiburan.. ehh?? hiburan plak peginya. maksud aku, hiburan dengan kawan2. Actually kita masih boleh berkawan walaupun aku dah berhenti kerja..tapi memang tak sama ok. Lain sangat2..-tak boleh la nak berjimba ramba sangat.. Tapi takpe..aku cabar diri aku untuk ikut cakap Cik Abang. Kat situ dah dapat pahala dah..dengar cakap suami kan.. best tak?

Apepun, aku salute sangat working wife yang berada di luar sana..selagi diorang tak abaikan suami memasing la.. Aku paham, sebab aku pun pernah berada kat tempat korang suatu ketika dulu.

Untuk my frens, kalau nak lepak2 datang rumah aku ye..tak payah lepak kat luar.. membazir...

Peace!!




No comments:

Post a Comment