click! click!

Saturday, April 13, 2013

PENGALAMAN BERSALINKAN BABY ZAID..

ASSALAMMUALAIKUM 



Chopp!! ni bukan pengalaman bersalin aku tau.. belum lagii..aku baru 23 minggu...


Beberapa hari lepas, aku gi melawat anak jiran mama yang baru bersalin. Dia dapat baby boy...Mohamad Zaid Rashidi namanya. Aku tak sure spelling nama dia betul or tak..tapi begitulah bunyinya.. Lahir kat Hospital Sultan Ismail (HSI) Johor Bahru dengan berat 3.81kg ..


baby Zaid..
*pic tak clear sebab amik guna hpon je




Geram tengok baby Zaid ni..sebab masa aku n mama datang..dia tengah tido. Tapi maknya kejutkan sebab nak bagi susu..tapi dia wat derk je..bukak mata pun tak. Lepas papa dukung dia baru dia bukak mata.. geraaammm sangat, rase nak gigit2 pipi dia.

baby Zaid tengah but 'kuih' hahahaha...


Actually baby Zaid ni lahir dah overdue..seminggu kot. Masa terserempak dengan Kak Ita (maknya) kat baby expo (23/3/2013)...patutnya haritu EDD nya. Tapi doktor cakap ngan Kak Ita..kalau takde rase pape, datang serah diri 1st April.

Ni yang nak duk cerita sebenarnya... Kak Ita kena induce..yelah, dah lebih hari kan.. tunggu selama 16 jam baru baby Zaid ni kluar. Seram aku dengar 16jam weh! Yang wat aku bertambah seram..bila Kak Ita cerita yang dia di VE oleh berbelas-belas doktor pelatih. Aku tak pasti macamana rasenya kena VE (seluk untuk check bukaan tu..).. tapi yang penting, Kak Ita kata..sakit!

Aku boleh bayangkan..dah kalau kena seluk sekali dua pun orang dah kata sakit..ni sampai berbelas orang yang seluk..mau kena tendang gak doktor yang seluk tu.. siap angkat tangan lagi..sape yang nak wat VE tu. Kesian bila dengar Kak Ita cerita. Suami dia sampai menitik airmata masa dia melahirkan baby Zaid tu.

Lepas tu...Kak Ita kata, missV dia kena jahit banyak..sampai jadi huruf Y. sebab baby zaid agak besar..missV Kak Ita kena gunting sikit.. Proses menjahit pun doktor pelatih yang buat.. satu setengah jam kau..berpeluh aku dengar.. Pastu, dia cakap ngan mama...''ni kalau Zaid degil bila besar nanti..memang siaplah dia".. aku paham ape maksud dia cakap macam tu. Aku tak pandang mama pun masa tu.. Sebenarnya dalam hati ade sikit touching..

Yelah, aku mungkin belum merasa melahirkan anak lagi macamana..tapi bila dengar cerita Kak Ita, rasa macam touching sebab aku bukanlah seorang anak yang baik sangat. Biaselah, kadang2 ade gak melawan cakap mama.. jangan kata berdecit, lebih dari tu pun pernah...*sambil kesat air mata ni* sob..sob..

So, bila dengar Kak Ita cerita tu..macam ade rase bersalah banyak sangat kat mama. Tapi, takdelah aku nak menangis kat situ.. Cuma ade terkesan jugaklah dalam hati. Aku berdoa sangat agar aku dipermudahkan masa proses melahirkan baby aku nanti. Aminnn....

Semalam masa pegi umah mama.. mama kata luka bersalin Kak Ita bengkak. Pegi spital..doktor cakap..jahitan tu macam salah.. So, kena jahit semula. Kesian sangat kat Kak Ita. Semoga Kak Ita besabar dengan dugaan yang Allah berikan ni..




No comments:

Post a Comment